الثلاثاء، 15 يوليو، 2008

كيف تسخر من المرأه المصريه؟؟؟؟؟؟

كنت قد استيقظت من النوم (صعبان عليه اسيب السرير ) المهم قاومت نفسى وقمت من سريرى وداخلى رغبه ملحه فى رؤية صديقاتي بعد ثلاثة ايام من الجلوس بالبيت ....فكنت قد أشتقت لهم بشدة وأشتقت أيضا للرغي معاهم ..المهم كنت معزومة عند أعز صديقاتي قالت تعزيمنا بعد روجعها من شهر العسل ( عقبال كل البنات يارب .. ومنهم انا طبعا ..)
ووصلت عندها ولاقيت الكل موجودين وبعد ما سلمت على اصحابى ورغيت معاهم شويه دخل أبن عمها الدكتور مع والدته فحبيت انا أستأذن بهدوء رفضت صديقتي و طبعا الأخ الدكتور حب يبين لنا قد أنه مثقف ؟؟!! وبدأ يستعرض معلوماته وحدث ما لم اكن اتوقعه !!!!
فبدلا من أثارة مناقشة مفيدة وعلمية تلقينا محاضره يمكن ان تطلق عليها
(كيف تسخر من المرأه المصريه؟؟؟؟؟؟).........
احقاقا للحق الأخ الدكتور فعلا مثقف لكن .. ثقافة أمريكاني وبرغم من أنه يشعر من امامه بتحضره ورقيه لكنه يحمل فى ذهنه فكره شديدة السوء عن المرأه المصريه بصفه عامه والفتيات المحجبات بصفه خاصه بدأ كلامه وتطرق فى حديثه الى موضوع (اسباب استرجال الفتيات المحجبات وخاصة الملتزمات منهم )
وتكلم فى هذا الموضوع باستفاضه بطريقه علميه بحته ممزوجه بسخريه شديده تفطسك من الضحك واخذ ينصح أخوه بعدم الزواج من الفتيات المحجبات وكأنها مصيبه يحذر منها
ثم اخذ يتحدث عن المرأه المصريه الحامل وما تحمله اذهانها من معتقدات وموروثات قديمه ثم اخذ يقلد مشية المرأه المصريه الحامل وفى كل هذا يكرر عباره حفظتها عن ظهر قلب
(egyptian woman is an egyptian syndrome)
( وطبعا أكثر كلامة باللغة الأنجليزية نوع من الفزلكة يعني ....)
لا استطيع ان اصف لكم نوبة الضحك التى سيطرت على زوج أحدي صديقاتي أيضا أخو الدكتور المزعوم طبعا مزقتتين امابعض من صديقاتي فحدث ولا حرج قد اصابتهم نوبه من الضحك تكاد تفقد الوعى (انتوا عارفين البنات)ولكنهم يضحكن اعمالا للمثل اللى بيقول(هم يضحك وهم يبكى).....
ولكن من وجهه نظري ( وطبعا معجبتش ناس كتير..) انه لم يراعى مشاعر الموجودين (ومنهم زوجته التي كانت مدعوة مثلنا ..)
وما سببه لنا من ضيق انه لم يشعر بكم الاحراج الذى شعرنا به (دى مش حاجه تفرس وبس دى تجنن كمان)
ولكن بعد كل هذا سألت نفسى سؤالا ......لماذا رغم كل ما قاله هذا الدكتور عن المرأه فهو متزوج(مش دى حاجه تفرس )
او بمعنى ادق لماذا رغم كل ما يردده الرجال من عبارات عن المرأه يبحثون عنها دائما (مش دى حاجه تفرس )
وبعد تفكر عميق حمدت الله على نعمه لم اكن اعرف قيمتها من قبل وهى ان الله قد وضع داخل كل رجل الرغبه فى البحث عن والتفكير فى المرأه ........
ان الله قد جعل الرجل يحتاج الى المرأه ........فلولا هذا كنا نحن النساء من الانواع المنقرضه منذ الاف السنين (تبعا لقوانين الحياه التى تقول ان البقاء للاقوى)........فلولا حاجة الرجال الينا لافترسونا منذ زمن بعيد ........نحمد الله علي كل حال
عارفه انى طولت عليكوا بس يبقى السؤال هل انا مفروسه على الفاضى ولا اللى قاله الدكتور يستحق الفرسه حقا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

هناك 9 تعليقات:

همس يقول...

اخ ياااااااانى منك

يعنى اول مره ادخل المدونة الاقى مفروسة

وكمان بتكلمى عن راجل يفرس

طب تعرفى والله العظيم لو كان قدامى لكنت مخلياه يكره نفسه

هو بيتفزلك على ايه ؟ رجاله تخنق

كنت تقليلو لولا المراه المصريه

ماكنتش اتنيلت جيت ولا بقيت دكتور

انما لما كان بيمثل واحده حامل
كنت تقليلو ربنا ينتعك بالسلامه

اللى جبلك يخليلك ...

الدكتور قلك بيت ولا ولاد


فرستينى بجد اكتر ما انا مفروسه

اصوت


صحيح من فرستى نسيت اقلك شرفتينى فى مدونتى يا قمر

ومدونتك لذيذه وربنا يوفئك فيها

وان شاء الله هكون متبعاكى ديما



ملحوظة

ابقى شيلى كلمة التاكيد اللى تحت التعليق دى طلعت عينى

زهرة يقول...

أهلا همس نورتي المدونة يا جميل
وألف سلامة علي عينك

ام بخصوص عدم ردي علي أخينا المزعوم فزي ما قلت لك قبل كده بصراحة محبتش ارد عملت بقول : ( أذا تكلم السفيه فلا تجبه فخير من كلامك السكوت)
فكل اللي عملته سكيت بس كنت متغاظة من جوايا وصدقيني المجتمع في كتير من النوعية دي
نوعية لمجرد انها اخدت الدكتوراه من أمريكا تخلوا عن مصريتهم وفكروا نفسهم من كوكب أخر والبيه الدكتور نسي ان الحجاب فرض علي كل مسلمة الغريب ان زوجته محجبه ( بجد الله يكون في عونها علي ابتلائها في زوجها)

الف سلامة عليكي من الفرسة يا قمر
طيب انا حكيت بس وانتي اتفرستي اومال لو كنتي معانا !!!

تنوري المدونة دايما
في انتظارك
تحياتي لكي

احمد زكى البرنس يقول...

الحجاب وقار وحياء وكما يقول المثل(الحياء نصف الجمال)فحجاب المرأة زينتها والشىء الثمين نحافط علية ونغلفة فى سولفان فما بالك عندما يكون اغلى شيىء فى حياتك ......المرأة

زهرة يقول...

احمد
أسعدني مرورك للغاية
وصدقت بقولك الحجاب نصف الجمال
تحياتي لك علي تعليقك
لك تقديري واحترامي

غير معرف يقول...

شكرا

غير معرف يقول...

الموضوووع جداا رااائع

بس والله الرجل ده مش مفروس بس عاوز رفسه

هو ليه حاطط كلاامه على الحجااب الله تعالى وصانااا على لبس الحجاااب بغرض التستر والوقااار

فأعتقد هذا الذي يدعي نفسه دكتوور ده مجرد انسااان عااابر في هذه الدنياا يفضل النسااء اللواتي غير متسترااات فعليه مراجعة اقرب دكتوور نفسااني بأسرع وقت


واتمنى لك التوفييق
وما توجعييش راسك
الحيااه حلوة

الهدهد الطائر يقول...

الاخ المذكور في الحقيقة يبحث عن تقدير الآخرين له و خاصة بعد ان اجتهد للحصول على المكانة الاجتماعية المهمة كطبيب. الخطأ الكبير هو ضحك الحضور على تعليقاته و سخريته منهم فلا يوجد من يلفت نظره إلى أخطائه و بالتالي هو يتمادى فيتحول التجاوز إلى سلوك مستمر لديه بأن يظن ضحك الحضور على تعليقاته هو نوع من الاعتراف بمكانته و سيادته عليهم.. نوع من السادية.

بكل بساطة.. عند التعامل معه مرة أخرى نقول له بابتسامه.. ما تعتقده هو خطأ و الحقيقة تخالف ذلك تماما.

... تحياتي......

زهرة يقول...

العفو
شكرا علي المرور
********************************
عزيزتي شوشو
أسعدني مرورك للغاية
صحيح انتي دخلتي باسم غير معروف لكن عرفتك من كلمتك الشهيرة
تحياتي لكي
*********************************
الهدهد الطائر

كما يقولون شر البلية ما يضحك
وهذا ما أعتقدته أنهم كانوا يضحكون عليه
فالأخ المذكور لا يري ولا يسمع الا نفسه
فالأنا بداخلة طاغيه عليه للغاية

تحياتي علي مرورك أيها الهدهد الطائر

غير معرف يقول...

福~
「朵
語‧,最一件事,就。好,你西...............................................................................................................................-...相互
來到你身邊,以你曾經希望的方式回應你,許下,只是讓它發生,放下,才是讓它實現,你的心願使你懂得不能執著的奧秘